Intakeprocedure
Aanmelding
Een aanmelding kan gedaan worden door u, uw partner, verwant in de 4e graad of een gezaghebbende (in geval van minderjarigheid), maar ook door professionals zoals een bewindvoerder (indien er een onderbewindstelling is), een begeleider van de instelling waar u verblijft of de officier van justitie. Aanmelden kan via het telefoonnummer 06 23 35 23 41, via het contactformulier op mijn website https://www.annelieszorgmentor.nl of u kunt mailen naar info@annelieszorgmentor.nl.
Kennismaking
Nadat u zich heeft aangemeld, kom ik bij u thuis voor een kennismakingsgesprek. In dit gesprek geef ik u vrijblijvend meer informatie over mijzelf, mijn werkwijze en over mentorschap in het algemeen. Besluit u na deze informatie dat u uw zorgbelangen door mij wilt laten behartigen, dan zal de aanvraag voor mentorschap (formulier ‘verzoek tot instelling van mentorschap’) worden ingevuld en vervolgens ingediend bij de kantonrechter. Bij dit verzoek worden als bijlagen een bereidverklaring van de voorgestelde mentor en een akkoordverklaring van de betrokken familieleden meegestuurd. Bij het opstellen van deze formulieren en verklaringen kan ik u eventueel helpen.
Aanvraagprocedure
De kantonrechter onderzoekt altijd eerst de noodzaak van een beschermingsmaatregel. Hij voert hiertoe gesprekken met betrokkenen, ook kan aan mij, als gewenste mentor, een toelichting worden gevraagd. Daarnaast moet u ook door de kantonrechter worden gezien. Wanneer het voor u niet mogelijk is om op de zitting te verschijnen, komt de kantonrechter bij u thuis langs. Wanneer uw familieleden niet in de gelegenheid zijn om op de zitting te verschijnen, wordt een schriftelijke verklaring ook goedgekeurd. Aan de hand van de verklaringen besluit de kantonrechter of er een beschermingsmaatregel ingesteld wordt, Als de kantonrechter akkoord gaat met de aanvraag mentorschap, wordt er een beschikking mentorschap afgegeven; een formeel document waarin het besluit tot mentorschap is vastgelegd. De aanvraagprocedure duurt ongeveer twee maanden.
Aanvangswerkzaamheden
Nadat de beschikking is afgegeven, gaat het mentorschap officieel in. We breiden de kennismaking verder uit, vullen het intakeformulier (verder) in en ik zal me verdiepen in uw dossier en gesprekken voeren met u, uw begeleiders en familieleden, zodat ik een zo volledig mogelijk beeld van u en uw hulpvraag krijg. Ook zullen we afspraken maken over de wijze van communicatie, de bezoekfrequentie enz. Deze afspraken beschrijven we in een mentorschapsplan.
Verantwoording
Jaarlijks leg ik over de uitgevoerde werkzaamheden verantwoording af aan de kantonrechter door middel van een rapportageformulier aan de rechtbank. Elke vijf jaar vul ik een formulier vijfjaarlijkse evaluatie in.
Klachtenregeling
1. Algemene bepalingen
1.1. De klachtenregeling wordt tijdens de intakeprocedure of bij benoeming van de mentor aan de cliënt verstrekt. De klachtenregeling is ook gepubliceerd op de website www.annelieszorgmentor.nl.
2. Begripsomschrijvingen
2.1. Professioneel mentor Verder te noemen de mentor. De persoon die op grond van een beschikking van de kantonrechter optreedt als mentor in zaken van niet-vermogensrechtelijke aard van de rechthebbende.
2.2. Cliënt De persoon over wie de kantonrechter het mentorschap heeft uitgesproken.
2.3. Klacht Een uiting van onvrede over het mentorschap dat door de betrokkene als onjuist, onvoldoende of onterecht wordt ervaren. Hierbij gaat het om gedrag en handelen, maar ook over het nalaten van bepaalde zaken, door de mentor.
2.4. Klager Cliënt die een klacht indient of de persoon die dit uit naam van de cliënt doet.
2.5. Aangeklaagde De persoon ( in dit geval de mentor) tegen wie de klacht is gericht.
3. Procedure
3.1. Er kan een klacht ingediend worden door de cliënt of zijn/haar partner en naaste familieleden evenals door de instelling waar de cliënt wordt verzorgd of begeleid.
3.2. De klager kan op eenvoudige wijze de klacht bekend maken door middel van het klachtenformulier dat te vinden is op de website www.annelieszorgmentor.nl of telefonisch opgevraagd kan worden.
3.3. Klachten kunnen uitsluitend schriftelijk ingediend worden bij Annelies Wijnands Zorgmentor. Een klacht moet worden ondertekend en ten minste bevatten: – Naam van de klager, adres en woonplaats – Naam en contactgegevens van diegene die de klager bijstaat (indien van toepassing) – Datum waarop de klacht is ontstaan – Omschrijving van datgene waarover de klacht gaat.
3.4. De indiener van de klacht ontvangt binnen 14 dagen, gerekend vanaf de datum poststempel, een ontvangstbevestiging. De mentor zal nagaan of de klacht door bemiddeling kan worden opgelost. Lukt dit, dan ontvangt de indiener van de klacht daarvan schriftelijk bericht. De klacht wordt door de mentor afgehandeld binnen een termijn van 6 weken.
3.5. Indien een klacht gegrond wordt verklaard wordt de klager schriftelijk geïnformeerd over de gevolgen welke de mentor hieraan verbindt (Zoals bijv. aanpassen van de werkwijze van de mentor, het uitspreken van een verontschuldiging en/of de vergoeding van nodeloos veroorzaakte kosten voor de cliënt).
3.6. Wanneer de klacht ongegrond wordt verklaard zal hier een toelichting op worden verstrekt.
3.7. Indien de klacht niet naar tevredenheid is opgelost is er een mogelijkheid de klacht na behandeling voor te leggen aan de kantonrechter.
3.8. Het staat de cliënt altijd vrij om rechtstreeks een klacht in te dienen bij de kantonrechter
3.9. De ingediende (en door de klager ondertekende) klacht wordt door de mentor geregistreerd in het klachtenregister.
3.10. De uitspraak van de rechter zal door klager en aangeklaagde als bindend beschouwd moeten worden.
3.11. Een klacht wordt na 12 maanden na beëindiging van het desbetreffende mentorschap niet meer als ontvankelijk beschouwd.
3.12. De complete afhandeling van de klacht wordt eveneens geregistreerd in het klachtenregister, dit klachtenregister (ten aanzien van de betreffende klacht) is op verzoek van klager en (indien noodzakelijk) de kantontrechter ter inzage te overleggen.
4. Slotbepaling
4.1. Deze regeling treedt in werking op 1 september 2024 en geldt voor onbepaalde tijd.
Bij klachten kan een klachtenformulier per mail aangevraagd worden.
Privacyreglement
Persoonsgegevens die ik verwerk
Ik verwerk persoonsgegevens over u doordat u gebruik maakt van mijn diensten en/of omdat u deze gegevens aan mij verstrekt. Hieronder een overzicht van de persoonsgegevens die ik verwerk:
Voor en achternaam
Geslacht
Geboortedatum
Geboorteplaats
Burgerservicenummer
Nationaliteit
Land van herkomst
Burgerlijke staat
Religie
Adresgegevens
Telefoonnummer
E-mailadres
Relatiegegevens
Bijzondere persoonsgegevens en/of gevoelige persoonsgegevens
Naast gewone persoonsgegevens verwerk ik ook bijzondere persoonsgegevens over u wanneer u gebruik maakt van mijn diensten en/of omdat u deze gegevens aan mij verstrekt.
De volgende bijzondere persoonsgegevens worden gebruikt:
– Medische gegevens
Verwerkingsdoelen/rechtmatige grondslag
De hierboven genoemde (bijzondere) persoonsgegevens worden verwerkt voor de volgende doelen:
Ik verwerk persoonsgegevens wanneer ik hier een wettelijke grondslag voor heb. De
wettelijke grondslagen zijn: toestemming, wettelijke verplichting, overeenkomst, en
gerechtvaardigd belang.
Verzorgen van het verzoek toepassing mentorschap
Het verwerken van de beëindiging van onze dienstverlening
Telefonisch contact
Informeren over wijzigingen van mijn diensten
Bewaartermijn
Ik zal de verzamelde persoonsgegevens niet langer bewaren dan strikt nodig is, of wettelijk geregeld is, om de doelen te realiseren waarvoor de gegevens zijn verzameld. De bewaartermijn van de persoonsgegevens die ik verwerk is maximaal zeven jaar voor het papieren en digitale dossier, gerekend vanaf de dag na beëindiging van de dienstverlening.
Delen met derden
Ik verstrek uw gegevens niet aan derden en zal deze uitsluitend verstrekken indien dit nodig is voor de uitvoering van mijn overeenkomst met u of om te voldoen aan een wettelijke verplichting. Met organisaties die uw gegevens verwerken maak ik afspraken om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van gegevens. Ik blijf verantwoordelijk voor deze verwerkingen.
Beveiliging
Ik neem passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan.
Rechten van betrokkenen
U hebt het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. U kunt hiertoe een schriftelijk verzoek per e-mail indienen aan Zorgmentor Annelies Wijnands-Hoefakker, e-mailadres: info@annelieszorgmentor.nl. Het is belangrijk dat u zich kunt legitimeren en kunt aantonen dat de gegevens die u wilt inzien, corrigeren of verwijderen daadwerkelijk van u zijn. Het is niet toegestaan om gegevens van andere personen in te zien.
Natuurlijk help ik u graag verder als u klachten heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens. Mocht u er desondanks toch niet samen met mij uitkomen, dan heeft u op grond van de privacywetgeving ook het recht om een klacht in te dienen bij de privacy toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens.